چگونه بفهمیم بینایی ضعیف است علائم رایج

چگونه بفهمیم بینایی ضعیف است علائم رایج توضیح داده شده است

در سناریوی کنونی، زمانی که همه ما بیشتر مستعد استفاده از صفحه نمایش هستیم و نوعی عادات غذایی ناسالم و سبک زندگی مانند استرس ناخواسته، کاهش ساعات خواب داریم، مشکل ضعف چشم بسیار رایج شده است. از بچه‌های جوان گرفته تا افراد در سنین پیری، ضعف چشم به یک پدیده رایج در همه گروه‌های سنی تبدیل شده است . فقط میزان ضعف است که متفاوت است.

عینک آفتابی اصل را از فروشگاه آنلاین sunhut.irعینک خریداری کنید.

در زیر برخی از علائم بسیار رایج وجود دارد که به وسیله آنها می توان تشخیص داد که آیا از ضعف چشم رنج می برد یا خیر:

دید نزدیک تار که از نظر علمی دوربینی نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که فردی نتواند اشیاء نزدیک به خود را به وضوح ببیند. به همین دلیل اشیایی که نزدیک به او قرار می گیرند کمی تار به نظر می رسند و این تاری می تواند با ضعیف شدن تدریجی چشم یا در این حالت رشد دوربینی افزایش یابد.

تاری دید از راه دوردرست بر خلاف شرایطی که در بالا ذکر شد، اگر کسی نتواند چیزهایی را که در فاصله مناسب از او قرار گرفته اند به وضوح ببیند، از نزدیک بینی رنج می برد. در اصطلاح رایج، اغلب به عنوان نزدیک بینی در نظر گرفته می شود، و درست مانند دوربینی، وضعیت تاری می تواند با گذشت زمان بدتر شود، اگر توجه لازم صورت نگیرد.

عدم وضوح دید برای اجسام دور و نزدیک  این یکی از شرایطی است که حتی از نزدیک بینی و همچنین دوربینی بدتر است. از نظر فنی آستیگماتیسم نامیده می شود، فرد مبتلا به آن نمی تواند چیزهایی را که در فاصله دور و نزدیکتر به او قرار دارند را به وضوح ببیند.

فقدان دید در شب اگر انسان قبل از غروب خورشید و بعد از آن، دیدش را به وضوح ببیند، دلیل روشنی بر عدم دید در شب است. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که نور روز به او کمک می کند تا اشیا را واضح ببیند، اما به محض اینکه میزان نور کاهش یابد، مشکل ایجاد می شود.

مشکل در خواندن و تایپ اگر فردی از دید ثابتی از انواع اندازه‌ها، رنگ‌ها و سبک‌های فونت حتی با افزایش تمرکز روی آنها رنج می‌برد، از ضعف خفیف چشم رنج می‌برد. حتی در حین تایپ، چنین شخصی در تنظیم حروف مشکل پیدا می کند، بنابراین سرعت تایپ خود را به شدت کاهش می دهد.

خستگی چشم این مشکل یکی از رایج ترین مشکلات در بین افراد نسل کنونی در تمام گروه های سنی است. خستگی چشم معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد در معرض استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش مانند تلفن همراه، کامپیوتر و تلویزیون قرار گیرد. به همین دلیل در پایان روز دچار خستگی چشم می شود.

سردردهای مداوم  اگر فردی از سردردهای مداوم به عنوان یک عارضه جانبی همراه با خستگی چشم رنج می برد، باید فوراً چشم های خود را نزد یک متخصص چشم معاینه کند. در چنین سناریویی، سردرد معمولا در وسط سر، درست قبل از فاصله بین دو چشم اتفاق می افتد. سردرد یا فشار اضافی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد باید توجه خود را هنگام خواندن، نوشتن یا تایپ کردن افزایش دهد.

دید دوگانه  هنگامی که یک شی منفرد را به صورت دو برابر می بیند، معمولاً به آن دو بینایی می گویند. این یکی از شرایطی است که نیاز به معاینه فوری چشم دارد، زیرا می تواند منجر به بیماری های کشنده تری مانند آب مروارید یا بی نظمی در شکل قرنیه شود، شرایطی که در افراد با سن بالا شایع تر است.

تابش خیره کننده در شرایط نور کم در حالی که طبیعی است که در شرایط نور شدید آفتاب از چشمان خود با دست، کلاه یا عینک آفتابی محافظت کنید، اگر کسی از چشمان خود محافظت می کند حتی در شرایط نور کم یا هنگام دیدن صفحه نمایش، فرد نگران بسیار حساس شده است. این وضعیت معمولاً منجر به موارد ذکر شده در بالا می شود، مانند نزدیک بینی، دوربینی و آب مروارید.

عینک آفتابی اصل را از فروشگاه آنلاین sunhut.irعینک خریداری کنید.

دیدن هاله در اطراف منابع نور  مشاهده هاله در اطراف منابع نور طبیعی مانند خورشید و ماه یک پدیده کاملا طبیعی است. با این حال، اگر کسی بتواند همان هاله ها را در اطراف منابع نور مصنوعی نزدیک به خود مانند تیرهای نور و چراغ های تزئینی ببیند، چشمان او در معرض نوسانات بیشتری قرار می گیردبررسی نشانه‌ها و علائم ضعیفی چشم

چشم، از حساس‌ترین اعضای بدن انسان است که نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. با شناسایی علائم ضعیفی چشم و درمان به موقع آن می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. برخی از شایع‌ترین علت‌های کم بینایی شامل دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، دیابت، سرطان چشم، و آب سیاه است. در ادامه به بررسی علائم چشم ضعیف برای آگاهی بیشتر شما می‌پردازیم.

ضعف بینایی چیست؟

ضعف بینایی یا اختلال بینایی، به عنوان محدودیت اعمال و عملکرد سیستم بینایی تعریف می‌شود. این اختلال بینایی با عینک استاندارد، لنزهای تماسی، دارو یا جراحی قابل اصلاح نیست و توانایی انجام فعالیت های روزمره زندگی را مختل می‌کند.

طبق نظر پزشکان:

” چشمان شما از معاینه منظم سود می‌برند. طبق گفته انجمن اپتومتریست‌های کانادا، بزرگسالان با چشم‌های سالم بین سنین 20 تا 39 سال، باید هر 2 تا 3 سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنند؛ بزرگسالان بین 40 تا 64 سال باید هر 2 سال یک بار و بزرگسالان بالای 64 سال باید سالانه به چشم پزشک مراجعه کنند. کودکان باید اولین معاینه چشم خود را بین سنین 6 تا 9 ماهگی انجام دهند و معاینه چشم دوم خود را در سنین 2 تا 5 سالگی انجام دهند؛ کودکان در سنین مدرسه (6 تا 19 سال) باید حداقل سالی یک بار به چشم پزشک مراجعه کنند تا در صورت مشاهده هر یک از علائم ضعیفی چشم اقدامات لازم برای معالجه انجام شود.”

عینک آفتابی اصل را از فروشگاه آنلاین sunhut.irعینک خریداری کنید.

علائم ضعیف شدن چشم چیست؟

جهت تشخیص به موقع مشکلات چشم و مراجعه به پزشک، باید علائم این عارضه را بشناسیم، در ادامه به بیان نشانه‌های رایج می‌پردازیم:

نزدیک بینی

نزدیک بینی (Myopia)، یک بیماری رایج بینایی است، که اجسام نزدیک را به وضوح می‌توان دید، اما اجسام دورتر تار هستند و از علائم ضعیفی چشم است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که شکل چشم شما باعث می‌شود در اثر شکست نادرست نور، تصاویر به جای تمرکز بر روی چشم، جلوی شبکیه چشم‌ متمرکز شود. نزدیک‌بینی، یک عارضه ارثی است و در دوران کودکی و نوجوانی شدت پیدا می‌‌کند. این بیماری با معاینات اولیه چشم قابل تشخیص بوده و با استفاده از عینک‌، لنزهای تماسی و یا جراحی‌‌های عیوب انکساری رفع می‌شود.

دوربینی

دوربینی (Hyperopia)، یک ضعف بینایی رایج است که در آن می توان اجسام دور را به وضوح دید، اما اجسام نزدیک ممکن است تار باشند. میزان دوربینی شما بر توانایی تمرکز شما تاثیر می گذارد؛ دوربینی زمانی ایجاد می‌شود که قرنیه به اندازه کافی خمیده نیست یا کره چشم خیلی کوتاه ایجاد می‌شود. این مشکلات مانع تمرکز مستقیم نور بر روی شبکیه شده و نور در پشت شبکیه متمرکز می‌شود و اجسام نزدیک تار به نظر می‌رسند.

تاری دید

تاری دید (Blurred Vision)، عارضه‌ای بسیار رایج است؛ مشکل در هر یک از اجزای چشم، مانند قرنیه، شبکیه یا عصب بینایی، می تواند باعث تاری دید ناگهانی شود. علل اصلی تاری دید: عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی است. تاری دید نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های ضعیف شدن چشم باشد.

تاری دید از علایم ضعف بینایی است

دوبینی

یکی دیگر از علائم چشم ضعیف، دوبینی است که فرد از یک شی واحد دو تصویر میبیند. دو تصویر ایجاد شده کنارهم یا روی همدیگر دیده می‌شود و باعث عدم تعادل در راه رفتن و یا خواندن می‌شود. این مشکل معمولا ناشی از ماهیچه‌های بیرونی چشم است.

سردرد

سردرد، یک عارضه شایع بوده که ممکن است ناشی از مشکلات اساسی سلامتی از فشار چشم گرفته تا میگرن و ضعیف شدن چشم باشد. درد پشت چشم می‌تواند یک یا هردو طرف را درگیر کرده و با حساسیت به نور همچنین سایر انواع ناراحتی رخ دهد. پزشک می‌تواند علت سردرد پشت چشم را شناسایی کرده و بهترین روش درمانی را توصیه کند.

حساسیت به نور

بعضی افراد در محیطی که نور چندان قوی نیست مجبور به پوشاندن چشم‌های خود هستند تا نور آن‌ها را اذیت نکند؛ این به معنای حساسیت به نور یا (فوتوفوبیا)، است؛ این عارضه در کسانی که چشمان ضعیفی دارند و یا افرادی که دارای بیماری های چشمی هستند، رایج است.

جرقه زدن چشم

جرقه زدن چشم، به معنای دیدن نور غیرواقعی در جلوی چشم، مانند رعد و برق یا نور تکه تکه بوده که علت اصلی این عارضه تحریک شبکیه چشم است. زمانی که زجاجيه روی شبکيه كشيده مي‌شوند، نوري شبيه فلاش زدن يا رعدوبرق در دید فرد حس می‌شود.

حالت مگس‌پران

شناورهای چشمی، که با نام‌های myodesopsias یا muscae volitantes و مگس‌‌پران، نیز شناخته می‌شوند، یک مشکل چشمی هستند که شامل ظهور نقاط سیاه یا سفید رنگ، لکه‌ها، نخ‌ها یا تارعنکبوت‌هایی با اشکال مختلف در میدان بینایی بوده که در چشم حرکت می‌‌کنند. بروز این عارضه می‌تواند یکی از نشانه‌های ضعیفی چشم باشد.

لوچ شدن چشم ها

در حالت عادی، شش ماهیچه‌ای که حرکت چشم را کنترل می‌کنند با هم کار کرده و هر دو چشم را در یک جهت قرار می‌دهند. اما لوچ شدن چشم‌ها (Strabismus)، وضعیتی است که انحراف متناوب یا دائمی یک چشم طوری‌است‌که خط دید آن در امتداد همان جسمی که چشم دیگر نشان داده، نیست. در صورت عدم درمان، استرابیسم، می‌تواند باعث آمبلیوپی (کاهش بینایی)، ضعیف شدن چشم و یا از دست دادن دائمی بینایی شود. درمان این عارضه شامل اصلاح عیوب انکساری، قطره چشمی و در برخی موارد جراحی است.و می تواند منجر به ضعیف شدن قرنیه شود.

عینک آفتابی اصل را از فروشگاه آنلاین sunhut.irعینک خریداری کنید.