چگونه اندازه عینک خود را پیدا کنید:

چگونه اندازه عینک خود را پیدا کنید:

زنی با عینک آفتابی و تلفن همراه با راهنمای عینک آفتابی اندازه برای خرید عینک مناسب اهمیت دارد. در مورد اندازه مورد نیاز خود مطمئن نیستید؟بیایید دریابیم که چگونه اندازه قاب عینک خود را اندازه گیری کنیم.اگر مطمئن نیستید که چگونه فرم صورت خود را اندازه بگیرید یا چگونه عینک و عینک آفتابی را پیدا کنید که ظاهر شما را تکمیل کند، راهنمای عینک آفتابی ما را بخوانید!

اندازه گیری سایز عینک طبی چگونه است؟

اندازه گیری سایز عینک طبی به هیچ عنوان سخت نیست اما بسیار مهم است. این اهمیت مخصوصا هنگام خرید آنلاین بیشتر حس می‌شود زیرا ممکن است فریمی را انتخاب کنید و پس از تحویل گرفتن ببینید که برای صورت شما بسیار بزرگ یا بسیار کوچک است. به همین خاطر، باید با روش‌های انتخاب سایز صحیح عینک آشنا باشید.اگر عینکی هستید و قرار است فریم جدیدی انتخاب کنید، کسب اطلاعات لازم در مورد اندازه فریم بسیار آسان‌تر خواهد بود.

یاد بگیرید چگونه اندازه های عینک و عینک آفتابی را بخوانید
قبل از اینکه هر عددی را بنویسید، باید بدانید که اندازه های اندازه روی عینک را از کجا بیابید. بنابراین در صورت امکان به شقیقه ها (“بازو”) عینک خود نگاه کنید.در داخل دسته عینک، اعدادی را خواهید یافت که شبیه این هستند: 51-19-144.

این اندازه گیری ها به این صورت ترجمه می شوند:

عرض لنز (به عنوان مثال 51 میلی متر): عرض لنز قطر افقی عدسی در عریض ترین نقطه آن است. در بینایی‌سنجی، اصطلاح دیگری که برای آن استفاده می‌شود «اندازه چشم» است.
عرض پل (مثلاً 19 میلی متر): پل قسمتی است که دو عدسی را به هم متصل می کند و روی بینی قرار می گیرد. برخی از آن به عنوان “شکاف” یاد می کنند. عرض پل بین 14 تا 24 میلی متر متغیر است.
طول شقیقه (به عنوان مثال 144 میلی متر): شقیقه بازویی است که عینک آفتابی را روی صورت شما نگه می دارد. آن «بازو» تا قسمتی امتداد می یابد که روی گوش قلاب می شود. طول معمولاً 135، 140 یا 145 میلی متر است.
ارتفاع لنز: ارتفاع لنز اندازه عمودی لنز است، یعنی از بالا به پایین لنز. اگرچه اندازه ها ممکن است بسته به مارک متفاوت باشد، اندازه استاندارد چیزی بین 32 تا 38 میلی متر است.

اگر عینک آفتابی یا طبی دارید، بروید و داخل دسته‌های آن را نگاه کنید. اعداد و ارقامی روی دسته درج شده است. این اعداد همیشه شامل موارد زیر است:

مدل فریم
کد رنگ
اندازه بخش‌های مختلف فریم

بخش اول: اندازه گیری چهره

۱- در اولین قدم از نحوه محاسبه سایز عینک آفتابی باید فاصله بین استخوان های گونه را اندازه بگیرید. خط کش یا متر را روی استخوان گونه (درست زیر چشم) یک طرف صورت‌ خود بگذارید و تا استخوان گونه طرف دیگر صورت‌ را اندازه گیری کنید. سپس این عدد را یادداشت نمایید.

۲- خط فک را اندازه بگیرید. اگر با انگشت زیر گوش خود را لمس کنید، برجستگی انتهای استخوان فک را حس خواهید کرد. گردی زیر چانه را از انتهای استخوان فک تا انتهای دیگر آن اندازه گیری کرده و عدد را یادداشت نمایید.

۳- در این مرحله از راهنمای سایز عینک، طول صورت خود را اندازه گیری کنید. متر را دقیقا در محل رویش مو قرار داده و تا انتهای چانه اندازه بگیرید. پس از اندازه‌ گیری، عدد حاصل شده را یادداشت کنید.در صورتیکه بینی برجسته ‌ای دارید ممکن است این اندازه بیشتر از حالت نرمال شود؛ بنابراین بهتر است متر را با کمی فاصله از صورت قرار دهید.

۴- عرض پیشانی خود را اندازه گیری کنید. از قسمت رویش مو در سمت راست پیشانی تا سمت چپ پیشانی را با متر اندازه بگیرید. این عدد را نیز یادداشت کنید.

۵- در پایان از این اندازه گیری ها برای تعیین شکل صورت خود استفاده کنید. این مرحله یک گام مهم در تعیین فریم عینک متناسب با صورت شما است. با توجه به اندازه ‌گیری‌ ها و مقایسه آنها با یکدیگر، ببینید به کدام یک از فرم چهره‌ های زیر شبیه هستید تا بتوانید به راحتی عینک مناسب خود را تهیه کنید.

صورت گرد یا مربع: به عنوان مثال اگر طول و عرض صورت شما تقریبا به یک اندازه باشد، فرم صورت شما مربع یا گرد است. البته قسمت فک صورت ‌های مربعی زاویه‌ دار است اما صورت ‌های گرد این زوایا را ندارند.
صورت مثلثی: اگر چهره‌ شما از پیشانی تا خط فک پهن ‌تر می‌ شود، صورت مثلثی شکل است.
صورت مستطیلی یا بیضی: اگر طول صورت شما بیشتر از عرض آن است فرم صورت مستطیلی یا بیضوی شکل است. در هنگام انتخاب عینک آفتابی، بی دردسر ترین فرم صورت بیضی است؛ زیرا هر فریمی به این فرم صورت می آید.

بخش دوم: استفاده از روش های جایگزین

۱- از اندازه فریم عینک فعلی خود کمک بگیرید. در این صورت شما می‌ توانید سایز عینک خود را در محلی روی فریم عینک، معمولا داخل یکی از دسته ‌های فریم پیدا کنید. این اعداد ممکن است در محل های دیگر همچون پل عینک یا در کنار دماغ گیر نیز نوشته شده باشند.

چه عینکی فیت صورت است؟

اصلی‌ترین سوالی که هنگام خرید عینک پرسیده میشوند این است که “آیا این عینک فیت صورت من هست؟” یا اصطلاحا “آیا عینک روی صورتم خوابیده؟”. مشکلی که در خرید اینترنتی عینک وجود دارد این است که گاها عینک‌ها بزرگ‌تر از صورت یا کوچکتر از صورت ما هستند که باید از این اتفاق جلوگیری کنیم. مخصوصا امروزه که خرید اینترنتی اکسسوری‌ها مانند عینک بسیار افزایش پیدا کرده‌است. به دلیل قیمت های پایین‌تر و آسودگی و فارق بودن از رفت وآمد و همینطور جلوگیری از شیوع کرونا.بحث فیت بودن عینک یا خوابیدن عینک بر روی صورت را جدی بگیرید.

عامل اصلی فیت بودن عینک بر روی صورت
عرض فریم
طول دسته
عرض پل

توضیحات هرکدام از این موارد به طور کامل بررسی میکنیم. اما باید توجه داشته باشید که این عوامل باید در کنار موارد دیگه‌ای قرار دهیم و به تنهایی نگاه نکنیم. حال بیایید تا به بررسی عوامل بپردازیم.بسیارخب ما فاصله افقی رو درست کردیم اما درباره فاصله عمودی هم تصور کنید که عدسی شما به سه بخش افقی تقسیم شود. مردمک چشم شما باید تقریباً جایی در محل اتصال بخش وسط و بالایی عدسی قرار بگیرد.قسمت پایینی برای کسانی که از عینک با لنزهای پیشرفته یا دوکانونی استفاده میکنند،اهمیت دارد.

طول دسته:

بعداز اینکه ما عرض مناسب عینک خود را پیدا کردیم باید وارد مرحله دوم شویم و فیت بودن دسته را چک کنیم.
دسته مناسب بشدت در راحتی و استفاده طولانی مدت عینک مهم است. دسته باید مستقیما از کنار شقیقه شما به سمت گوش شما کشیده شود و تنها در نقطه بالایی گوش با سر تماس داشته باشد.
نکته بعدی درباره دسته عینک خمیدگی انتهای دسته است که این انحنا باید بعد از گوش باشد درصورت کوتاه بودن دسته ممکن است که خمیدگی بر روی گوش بیوفتد و باعث سر خوردن و پایین آمدن عینک بر روی بینی شود.با این اتفاق حتی ممکن است که فشار پل عینک بر روی استخوان بینی باعث سردرد و مشکل های سینوسی شود. علاوه بر این اگر از عینک‌های طبی استفاده میکنید، عدسی‌های نمره‌دار با فرض قرارگرفتن درست عینک برروی بینی شما ساخته شده‌اند و دسته کوتاه ممکن است باعث شود تا عدسی‌ها بیش ازحد به چشم شما نزدیک شوند.

طول و عرض پل:

پل عینک (قسمتی از عینک که روی بینی و بین دو عدسی قرار می‌گیرد) باید بسیار راحت باشد و درست روی بینی قرار گیرد. در صورت تنگ بودن پل 2 مشکل بوجود میاورد؛ اول قرار گرفتن عینک بالاتراز جای عادی و دید را مشکل و محدود میکند، دوم در این حالت پل به بینی فشار میاورد و باعث کبودی بر روی بینی و ایجاد ناراحتی میشود.
اما در صورت گشاد بود پل عینک، عینک روی بینی به‌سمت پایین میلغزد ومجبورید دایما آن را تنظیم کنید.
اما عینک‌های فلزی اغلب پدهای قابل تنظیمی در قسمت پل دارند که به تنظیم درست عینک روی بینی و صورت کمک می‌کنند. اما عینک‌های پلاستیکی یا عینک‌هایی که از جنس استات و کائوچو هستند معمولاً چنین پدهایی را ندارند

چطور سایز عینک را اندازه گیری کنیم؟

بسیارخب، ما اصول پایه اینکه چطور بفهمیم عینک مناسب ماست را متوجه شدیم اما حالا میخواهیم عمیق تر شویم و اطالاعات بیشتری از اندازه عینک‌ها بدست بیاوریم.
معمولا برروی سطح داخلی دسته عینک یا پل عینک اعدادی بصورت دو عددِ دو رقمی یا دو عددِ دو رقمی و یک عدد سه رقمی بر روی آن حک شده‌است. پس اگر از قبل عینکی دارید که به خوبی روی صورت شما قرار گرفته و کاملاً مناسب و متناسب است، از همین اندازه‌‌ها و اعداد برای سفارش یا انتخاب عینک جدیدتان استفاده کنید.
برای مثال اگر رشته عددی روی پل یا دسته عینک شما به این شرح ۵۰-۲۱-۱۴۰ باشد، معنای آن از سمت راست به چپ و برحسب میلیمتر اینگونه است: قطر لنز- عرض پل- طول دسته.
البته رشته دو عددِ دو رقمی تنها به عرض لنز و پل اشاره دارد.
عرض عدسی عینک به دلیل تنوع و مدلها و سایز لنزهایی که موجود است متفاوت خواهد بود. عرض پل نیز عموماً به طور متوسط بین ۱۶ تا ۲۳ میلیمتر است. طول دسته عینک نیز معمولاً ۱۳۵، ۱۴۰، ۱۴۵ یا ۱۵۰ میلیمتر است.

تعیین سایز عینک:

گاهی پیش میاد که رو دسته عینکتان عددی پیدا نمیکنید. نیازی نیست بترسید فقط کافیست کمی دست بکار شوید و با خط کش شروع به اندازه‌گیری کنید.

اندازه گیری عرض فریم

عرض فریم در واقع مهم‌ترین مورد در اندازه‌گیری یک عینک حساب میشود.
اگر فریم بیش از حد کوچک باشد سرتان بزرگ به نظر خواهدرسید. در طرف مقابل اگر فریم بیش از حد پهن باشد، سر شما در مقایسه بسیار کوچکتر به نظر خواهد آمد. بدین ترتیب برای اندازه‌گیری عرض قاب تنها لازم است بلندترین یا عریض‌ترین بخش عینک را اندازه‌گیری کنید.

 

نحوه اندازه‌گیری فاصله دو مردمک

برای اینکه مردمک چشم هایمان در مرکز عدسی های عینک قرار بگیرند نیاز داریم تا فاصله بین آنها را اندازه گیری کنیم. این کار برای این است که از لحاظ افقی، مردمک ها به سمت چپ یا راست متمایل نشده باشند. از لحاظ عمودی همانطور که در بالا گفتیم بطور فرضی، عدسی را به سه قسمت بالا، وسط و پایین تقسیم کنید و سعی کنید مردمک بین قسمت بالا و وسط قرار بگیرد.
البته احتمالا برای اندازه گیری فاصله بین دو مردمک به کمک دوستان نیاز خواهید داشت.

نحوه اندازه‌گیری عرض و ارتفاع عدسی(لنز)

اندازه گیری عرض عدسی ها، به منظور هماهنگ کردن و تطبیق مکان مردمک با عدسی است. تنها کافیست تا فاصله عریض ترین نقطه عدسی یا لنز را با خطکش لندازه گیری کنید.
اندازه گیری ارتفاع عدسی بیشتر کاربردی برای نسخه های پزشکی و لنز های دو کانونی دارد. برای اینکار با خط کش درازترین یا مرتفع ترین قسمت عدسی را اندازه بگیرید. حداقل طول مجاز برای ارتفاع عدسی 30 میلی متر است.

جمع بندی:

در این مقاله یاد گرفتیم که چطور سایز عینک هارا بخوانیم، چطور اندازه عینک را بگیریم و چطور عینک مناسب صورتمان را پیدا کنیم. همه این نکات به همراه سلیقه شما میتواند یک انتخاب عالی که عینکی مناسب با استایل شماست را به ارمغان بیاورد. اگر تاکنون خاطره خوبی از تهیه عینک‌های آفتابی یا طبی نداشته‌اید یا تصور میکنید که عینکی مناسب صورت شما وجود ندارد، این بار با توجه به نکات گفته شده مجدد اقدام کنید و از نتیجه غافلگیر شوید.